måndag 4 juli 2011

Te, solsken och en smula Nemes Is

Här får ni en liten, liten lista på folk/grupper som inspirerar mig i vardagslivet, på scen med PermaFrost och rent allmänt.

På scen, så känner jag att sagornas troll inspirerar mig. De och en aggresiv, översupen gycklare. Likväl finnes icke aggresiva, översupna gycklare. Så, detta är då ett fantasifoster. På detta har vi den stereotypa krigaren: Stor, skrämmande och helt enkelt pondusingivande.

Då man står på scen, har jag märkt på mig själv, så vill jag inte vara där egentligen. Gör Jag-et nåt fel, då är det mitt fel. Med Krigaren, Amon den Röde, kan jag sjunga sagorna om Nemes och allt annat vi sjunger om utan att vara rädd att misslyckas. Amon är en Krigare. Allt han gör gör han med tusen personers vilja. Hans skrik är ett eko från forna stridsfält, då yxan och skölden regerade på slagfältet. Tiden då man, om något, hade pondus och ära.

Till på scen så backas jag upp av Gycklargruppen Jauvet. Jag anser dem vara ett stort steg för mig i sångväg, då de ledde mig in på 'gycklarsånger' och dryckes visor mer "seriöst" om man kan kalla det det.


I vardagslivet så anser jag mig vara inspirerad av min familj och hantverkare, Seriöst, om jag hade orken så skulle jag mer än gärna bli en sömmare på heltid. Jga kan sy vikingbyxor enektl som tusan, jag insåg igår under en relativt sömnlös natt hur man ska sy en enkel tunika. Jag kan då, och detta är min egna tankebana så hänga med; mina hantverkar och musikgener har en viss inflikning på mig som person. Jag kan se, känna och sedan anta hur en sak kan göras, rent hantverksmässigt. Sen har jag hemsk dålig koll på siffror, nummror och arkiveringsmässiga saker. Jag ser inget sammanhang i numstäver. Det är nelt enkelt för rakt. Omvägar är det som styr mig som hantverkare. Visst, allt man kan göra enkelt är fantastiskt. Men har man den där lilla omvägen dit, då blir det mer tillfredställande. Så, tack förfäder och mödrar.

Rent allmänt så finnare jag inspiration och stöd hos de jag har nära mig. Min familj kan jag alltid lita på, det är en sak jag är säker på. Har man problem, så finns alltid vännerna nära. Och söker man bra sälskap, då ska man definitivt söka sig till vännerna. Det finns en viss säkerhet i bra kompisar och det är nåt jag ständigt tackar för.

Jag vet inte vad listan blev av, hade nog några inspirerande personer på g också, så jag kan dra dem med. I en allmän oordning :

Adam Savage, som myntade uttrycket 'misslyckande är tillåtet'. Bra karl.

Min Morbror, musiker och vissångare. Känner mig influerad av honom sångmässigt då jag sjunger visor.

Clive Barker, Bra storys till bra filmer och spel.

Jauvet, läs högre upp.

Band som Turisas, Korpiklaani och Finntroll. Sångmässigt är de en guldgruva.

Och mina föräldrar. För de finns där, vilket jag uppskattar.


Det var dagens inlägg det. Från och med nu ska jag försöka lägga upp nytt schitt varje måndagkväll. Beroende på ork och tid så kan det hamns här tidigt på vkällen eller sent på da'n, vilket som, måndagar. I annat fall, tisdagar.

Men nu ska ni ha det gött!

Dan.

Inga kommentarer: