onsdag 10 augusti 2011

Reign ye fire!

Goddag, god kväll och alla andra femtioelva hälsningsfraser!

Lite roligt egentligen, under hela dagen kan man säga 'Hej!' med ett 'God *tillsätt valfri fras här*!' detta är enligt mig ett klart tecken på hur uttråkade en del av mänskligheten måste ha varit under en viss del av sin tid. Det kan ju visserligen vara genom allmän artighet som en större del av mänskligheten har fått för sig att vartenda klockslag eller så att säga 'hel-tid' har fått en fras.

Godmorgon, god förmiddag, god middag, god eftermiddag, god kväll, god afton, god natt, repetera.

I vilket fall som helst. Det var en sak som jag funderade på för inte alltför länge sen, inget alltför spännande men ja, det var nåt iaf.

Andra nyheter!

Har börjat fundera hårdrock och thrash. Orsaken för det är väl främst att jag vill prova sjunga i ett sådant band. För det är ju det jag har kommit fram till att jag är en barritone-sångare, screamer och throat-growl. Och för er som inte förstår vad jag pratar om;

Barritone är ju inte svårt att förstå egentligen, screamer kan jag dock förklara lite som jag ser det: det är i grund och botten precis som det låter. Screaming är då man skriker alla texter och får det att låta så gutturalt som möjligt utan att det är growl. Det tär på hals och lungor dock löser sig det med en huskur av honung och varm vatten.

Throat- growl: Nu du, borgare där, nu ska ni få nåt att läsa. Throat-growl är det som INTE klassas som egentligt growl. Growling utförs genom att ta i från magen och sedan skrika från botten av halsen. Throat-growl tar det bara halvvägs. Där gör man ett normalt skrik men från halsen. Inget från magen bara rätt från lungorna. Lätesmässigt är det också skillnad. Vanligt growl så låter djupare, medans TG får ett mer raspigare läte, mer skrikigt.

Men jo, jag vill då ha nåt med lite thrashigare att 'sjunga' till. Inom tecken, för vissa klassar det inte som sång, mer tekniskt skrik. Vilket stämmer, men dock ska väl rätt vara rätt.

Men ja, det var det inlägget denna onsdag, nästa vecka diskuterar vi nattlampor, fjäderfän och inlaggda gurkor.

Och så talar vi inte mer om det!

Dan

Inga kommentarer: