söndag 27 november 2011

And the shit goes weeh-O!

Hej! Jag heter Dan poch jag gillar historia... eller nej, mer myter... eller nja myter och legender.

Som Atlantis. Jag har säkerligen nämnt det tidigare, men jag har ju en massiv kärlek till Atlantis. Mmen inte för själva myten att det sjönk, mer för kulturen under Atlantis' 'guldålder', då det sade vara ett 'Kulturens, vishetens och lärdomens plats' om man ska tro på Platon. Dock, som alla andra stormakter, så ska atlantörerna (atlanteans på engelska) ha blivit maktlystna, och erövrat en del länder i närliggande områden (Grekland, Egypten bl.a.) men då de försökte överta Athen så blev de överumplade av dess krigsmakt och tvingades tillbaka. Detta skall då ha förargat Poseidon, Atlantis' beskyddare och gudom, som då skall ha sänkt hela ön ner på havets botten, därmed svept bort hela civilisationen ur historien.

Det var då Platons historia och egentligen världens enda RIKTIGA källan till att Atlantis någonsin existerat. Vissa menar att Atlanatis är ett riktigt påfund, att det har funnits/finns en ö utanför Herakles Stoder (en ö och en annan, okänd punkt) som vi idag kallar för Gibraltar Sund. Denna ståtliga statsmakt ska då ha varit ett byggnadsverk utöver det ordinära: Två cirkulära hamnar som varvade varandra inmot en mittenbelagd stadsö, med ett enormt tempel tillägnat Poseidon på högsta kullen mitt på ön. Enda vägen in och ut var en djup öppning som löpte genom samtliga cirklar, där man möttes av synen på Poseidons tempel och den mittersta staden.

... eller så heter det. Olika tolkningar på Platons verk har gett olika besrkivningar. Att det var uppbyggt som cirklar ger mig dock en bra idé om hur samhället sjunkit, om det någonsin existerat: Vulkan/tektoniska plattor.
Tänk er själva, om en vulkan fick utbrott eller en jordbävning skedde så inte nog med att havet skulle 'svälja ön', vilket kan översättas till, tsunamis som var/är (väl?) ganska vanliga nere i Grekland. Och Jordskalvet skulle då också ha förödande konsekvenser på bygganderna och marken de stod på, vilket betyder att de högst antagligen skulle 'sjunka ner i djupet' dvs bli havsbotten.

Vilket fall. Det att det sjönk intresserar mig ganska lite. Själva civilisationen, där har vi nåt att sätta fantasins tänder i! En högutvecklad civilisation, i samma om inte högre utvecklad än samma tids egyptier och greker, liksom tänk på vad man har att arbeta med! Men dock ska man hålla det i vettig nivå... de flög antagligen inte. De hade inte lasrar, elektronik, mystiska kontraptioner som skapar kristallenergi... njae, de var nog helt i samma linje som resten av världen dock kan jag gissa mer organiserade, mer 'taktik' i allt de gjorde. De ska ju trots allt ha varit ett utopia av visdom, dock med en armada stor nog att härja med både Grekland och Egypten OCH vinna.

Nåja, mitt intresse för mången gång sagda civilisation började för typ... 13 år sen, då jag spelade spelet 'Atlantis: The Lost Tales' och såg Cryo Interactives version av Atlantis och jag fastnade totalt. Jag ville veta allt som fanns att veta! Och tog reda på ganska mycket via Böcker (yes, books. Old times, old times) och allt det mesta som fanns att ta reda på... vilket var lite, eftersom det är trots allt en myt.

Men jag började tänka efter att ha sett en dokumentär om Atlantis, ön var formade som två cirklar omringande en ö i mitten... vad annat är då format i ringar av sten? Jo, Stonehenge. Det är en celtisk ruin... men vafan, likheten är liiite för skön för att undvika om man vill smyga ihop en story. Vilket undertecknad kommer göra högst antagligen. För sinni, jag har haft en idé till en stroy liggande i skallen ett bra tag nu och jag ska göra nåt med den i nåt skede. Men nu har jag mer material att leka med!

Yay för kreativismen! Men ja det var nog inget annat jag ville ha sagt i detta inlägg, Atlantis is in my heart! Tror det KAN bli nåt tatueringsrelaterat nån gång...

Men hörni! Ha're gött och må fint! Libertas Mentis, frihet i sinnet!

Dan

Inga kommentarer: